Każdy specjalista z zakresu SEO idealnie zdaje sobie sprawę z tego, że Google niezbyt przyjaznym okiem patrzy na wszelkie działania związanie z pozycjonowaniem strony. W naturalny metodę stanowią one bowiem konkurencję dla systemu reklamowego Google: Adwords i Adsense. Nie oznacza to jednakże, że pozycjonowanie i usługi SEO są z tego względu w jakimś odwrocie. Dosłownie zupełnie inaczej, ponieważ im bardziej pracownicy amerykańskiego giganta starają się walczyć z branżą SEO, tym jest ona mocniejsza. Główną różnicą między pozycjonowaniem a systemem Adwords jest na pewno cena , a dodatkowo skuteczność obu metod. W niektórych przypadkach zwyczajnie nie opłaca się wykupywać kampanii reklamowej w Google, ponieważ rywalizacja jest zbyt mała – równie doskonały efekt dadzą samo pozycjonowanie i Depozycjonowanie, które w pewnych sytuacjach można przeprowadzić nawet własną pracą. Dotyczy to priorytetowo łatwych i niszowych fraz, które nie są oblegane przez konkurencję i których wypromowanie na czoło wyników wynajdowania jest zwłaszcza zwyczajne. W przypadku systemu Adwords warto się nim zainteresować, gdy posiadamy do czynienia z ogromną konkurencją na danym rynku lub gdy ceny za pozycjonowanie i usługi SEO znacznie przekraczają nasz planowany budżet. Pozytywną cechą takiej reklamy jest jest relatywnie wysoki czynnik kompresji, dzięki czemu posiadamy zapewnienie, że naszą stronę odwiedzą wyłącznie klienci zainteresowani daną usługą. Należy natomiast uważać za nieetyczne funkcjonowania konkurencji, która w pewnych sytuacjach specjalnie klika w reklamy Adwords, wyczerpując limit ustawiony w kampanii i generując nam wyższe koszty.